Stelton

Det innovative, danske designbrand Stelton blev grundlagt i 1960 med ambitionen om at skabe tidløst og funktionelt design. Stelton er kendt for frugtbare samarbejder med internationale arkitekter og designere og har opnået udmærkelser og designpriser såsom Red Dot, German Design Award og ID Prisen. Steltons DNA kendetegnes ved ikoniske designs som Arne Jacobsens Cylinda-line og Erik Magnussens EM77 termokande. Også Steltons søsterbrand RIG-TIG er rigt repræsenteret her hos Alstrøm - bl.a. med brugervenlige køkkenapparater fra FOODIE serien samt et bredt udvalg af køkkenredskaber og køkkentilbehør.


Steltons Historie

Historien omkring Stelton begyndte for mere end 60 år siden, hvor to soldaterkammerater, Stellan og Carton, besluttede sig for at slå deres navne sammen og starte firma. Det første forsøg i forretningsverdenen blev gjort med salg af sportssko og møbler, men successen var begrænset.

Det ændrede sig, da de fik kontakt til en lille fabrik i Fårevejle ved navnet “Dansk Rustfrit”, der producerede serveringsdele i rustfrit stål - produkter, der var meget populære i Danmark i 1960'erne. 

De to venner indgik en aftale med ejeren af Dansk Rustfrit, Jørgen Knudsen, hvorefter Stelton kort efter markedsførte en sovseskål i rustfrit stål. Skålen blev fra starten en salgssucces hos de danske isenkræmmere, og snart greb salget også om sig uden for Danmarks grænser.

Ikke mindst i USA gik salget strygende. Stelton var her indbegrebet af dansk design, og skålene blev afsat i eksklusive stormagasiner og designforretninger.
 

Peter Holmblad & Arne Jacobsen

I 1963 kom Peter Holmblad til Stelton. Han fornyede firmaets marketingsvision med nye kataloger, ny emballage og grafisk design, og hermed opstod Stelton som et egentligt design-brand.

Peter Holmblad var arkitekt Arne Jacobsens stedsøn, og derfor lå det naturligt for Holmblad at involvere sin stedfar i sine ideer.

I første omgang fandt Arne Jacobsen ikke tid til at følge op på disse ideer, men Peter Holmblad tegnede selv nogle skitser, selv om han godt vidste, at de ikke ville blive godtaget af Arne Jacobsen. Bagtanken var, at den kendte arkitekt ville lade sig provokere til at foretage rettelser i disse skitser.

Strategien lykkedes. Peter Holmblads tegning af en tekande blev indledningen til et tæt samarbejde mellem Stelton og Arne Jacobsen. Og i 1967 blev Steltons Cylinda-line  med den cylinderformede profil lanceret. Den nye produktlinje opnåede hurtigt flere designpriser

Den nye æra

Stelton blev i 2004 overtaget af familien Ring, og i det nye regi har firmaet udvidet samabejdet med internationale designere og arkitekter. Samtidig har Stelton intern produktudvikling og kvalitetssikring for at fastholde deres position som et brand i verdensklasse.

I de senere år har Stelton udvidet sine kaffe- og tekollektioner med kander og kopper i stentøj samt stempelkander og kaffebryggere. Desuden indgår barserier, bestik, vaser, skåle, to-go kopper, drikkeflasker og LED-lamper i det omfattende sortiment.